Pages

Rabu, 22 Disember 2010

panas baran !!

Sikap ini sungguh tidak baik skali
dalam diri setiap orang pasti ada sikap ini
kita tak boleh nak nafikannya
tapi yang membezakannya
adalah bagaimana kita nak mengawalnya.
Insyaallah jika kita berpegang teguh
dengan Al-Quran & Sunnah
sikap ini dapat dihindarkan
daripada mengalir dalam badan kita

rentetan berita di akhbar Harian Metro hari ini
baby tu baru 9 bulan....papanya tak tahan dengar dia asyik menangis lalu dicampaknya baby itu ke atas katil ( mungkin katil tu tilamnya nipis kot!).akibatnya baby tu koma dan terdapat pendarahan serius di kepalanya. drp Hosp Melaka transfer to HKL.

polis sedang menyiasat kes itu. dan aku tak boleh nak buat kritikan lebih2. just as a mum yang mempunyai anak lingkungan usia itu, sifat sabar teramat penting dalam mendidik anak. bdk seusia itu mana pandai bercakap lagi. apa yang dia tahu hanyalah menangis bagi meraih simpati kita. mungkin dia tak selesa ke, pampers basah ke...sakit perut ke...so, dia menangislah sebagai tanda isyarat. kalau lah dia dah boleh bercakap tentulah dia akan cakap dan beritahu kita apa yang dia nak kan...kan..

sebenarnya banyak lagi kes penderaan yang terjadi saban hari. mungkin yang disiarkan di tv@ newspaper hanyalah sekelumit kisah sahaja. yang dirahsiakan dan tidak di report polis pasti banyak lagi!

Kisah-kisah ini amat menginsafkan aku dan aku akan cuba perbaiki diri menjadi seorang mama yang baik buat Rayyan (buat masa ini laaa.. ;-)). aku pun kadang2 naik gak baran dan geram tgk Rayyan yang tak dengar kata (dia xpaham lagi lah!!).

cthnya: kalu aku kat dapur tgh masak. dia nak juga dok peluk kaki aku. aku bukannya marah tapi kan tempat tu tak sesuai utk dia nak bermanjaan dgn aku sbb risau la kalau minyak panas tu tumpah ke terkena dia. aku bukan saja2 marah. marah bertempat tau!hehheee... tapi manalah dia faham kan. mmg lah aku dah explain kat dia tapi dia khusyuk dengar je...pastu buat balik.
bila aku fikir2 balik dahnya dia bdk kan...mmg fitrah dia macam tu.
so aku kenalah cari solution lain & finally i found it!
memandangkan dia suka duduk kat baby-chair & suka makan, makanya mama bawak baby chair tu ke dapur dan bagi dia makanan@ mainan. so dia leka & enjoy da moments!hahaha.
ha!kan boleh!so here aku dapatlah new learning...parenthood tip! setiap masalah pasti ada  jalan penyelesaianya... Jangan nak asyik salahkan dan marah anak aja!! (peringatan untuk diri sendiri..toing...toing..)


ni letak dia depan pintu rumah (masuk2 rumah je akan jumpa my cute kitchen dulu). pintu kena biarkan terbuka.biar dia nampak orang lalu lalang& kena gak positionkan kerusi dia dgn betul supaya dia dapat tengok tv. (dia suka banget tgk iklan!) so, dia akan khusuk pandang-pandang jeling-jeling kiri kanan nya.
- sila abaikan bdk itu yang tak pakai baju-nasib ar boy kan!-


yg ni lagi tragis! letak kat port basuh baju. cukup2 je untuk letak baby chair dia itu....
bagi main ketip baju aja. janji dia nampak muka mama yg comey sedang masak... ;-)

*** ok gak,dia kat dapur ngan kita, kalu kat depan tu takut plak dia main yang bukan2. kalu dia senyap je...lagilah ada big project tgh buat!.akibatnya kita asyik terpaksa  ke depan jenguk dia...macamlah rmh besaq sgt!!hahhaa.malas sih!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan