Pages

Khamis, 27 September 2012

Citer pasal rumah...

Salam,

macam biasa lah dengan blog aku ni. asyik bersawang aje. bukan tak boleh buka internet,  bahkan bleh dikatakan hari2 aku buka blog tapi semacam xde mood nak menaip. asyik blog-walking aje. blog-writing nye jauh ke daung. nasib aku tak sambung ambil PHD. kalau tak thesis orang lain dah siap aku nyer bab satu tak abis2 lagi!!huhuhu.

tapi harini nekad jugak nak tulis sbb ank cerita perihal rumah yang aku tgh beli ni. bulan Mei dulu aku ada cerita gak. rupanya dah 4 bulan cerita tu kan..kan..kan... pisang yang kami tak nak berbelah dua kali tu rupanya terbelah juga...dah la kami excited bila tengok rumah tu..lagi2 view dia bleh nampak puncak genting highland!tapi nak buat camna...walaupun kami dah bayar 2 percent deposit tapi last2 owner tak jadi jual la plak!!!si isteri dah setuju tapi si suami la plak tak setuju!! bebenor nya diorang ni dah divorce. si laki ni nak jadikan rumah tu investment la plak... macam2 kan.. kami pun sedih gundah gulana...dah dua kali terlepas nak beli rumah kat kondo ni!! ermmm..

But Alhamdulillah...tiba2 ada plak seunit rumah nak dijual. kami pun nengok la jugak tanpa menaruh harapan.. kami set appoinment ngan si apek ni yang kata tolong jual kan rumah kawan dia. Si apek ni pun ade beberapa bijik rumah kat sini yang disewakan kat orang. nampak macam selebet ja tapi duit manyak wooo.. dia bawa kami nengok rumah tu tapi ada orang la yang tengah tinggall kat situ. si apek ni kata, orang tu sefamili tinggal buat sementara je sebab rumah diorang tengah renovation..katanya lah... kami pun  ding dong pasal harga. dia pun kasi cin cai lah asalkan kami on. owner memang betul2 nak jual rumah. esoknya dia bawa kami jumpa lawyer rmh kat Seri Kembangan. Dalam seminggu lah kami pikir gak nak beli ke tak...sbb mana lah tau rumah yang xjadi nak jual tu tetiba ja jadi jual. kami prefer rmh yang tu sbb layout rumah nyer cun skit then yang ini. tapi risau la plak kot2  si apek tu dapat buyer lain...tak ke tergigit lidah kami nanti...gigit jari je laa.

Jadinya kami pun sepakat beli rumah ni. Lepas sign SnP n bayar 2 % deposit, kami pun cari loan bank. xtermampu la kalu nak bayar cash mcm si apek tu beli rumah!! dah la loan dapat 90% ja... dengan nak bayar lawyer rumah lagi...valuer rumah lagi...macam2 la.. sian kat cik abe ku.. bertambah2 lah botak.dah le rambut pun tinggal seciput jer!!hehehe. Aku buat loan atas nama aku je. Abg tak mau guna nama dia lagi sebab nak buat gomen loan untuk rumah yang baru nanti. Nasiblah loan aku lepas...kot2 kalua nak beli keta baru nanti lepas tak!!ade hati nak beli keta baru...yang lama ni pun tak abis bayar lagi!!huhuhu sedih daku..

Oh ya, kami  dapat sign agreement ngan bank pun bila start bulan posa hari tu. Then kami terus bayar balance 8% kat lawyer rumah. macam2 lah proses nak kena buat. then kena gakk follow up selalu ngan lawyer rumah. lawyer bank pun sama. En somi selalu peringat aku suruh follow up. bila dia peringat baru aku teringat nak call depa!!hahaha. ya ampun abg...

Hinggalah semalam, kami jenjalan kat Mid Valley. semalam orang lain keja tapi kami tak keja! hehehe..aku MC..En Somi plak EL. adalah hal emergency pagi2 nak pegi keja tu..bila dah settle malas plak kami nak p keja!!maka nya belah petang pas balik klinik, kami pun berjimba2 di MV. celebrate juga besday mak Along bff my hubby. Tiba2 hubby kata rumah tu dah boleh masuk. si apek tu nak bagi kunci tapi en somi minta dia buat grill kat pintu ngan tingkap dulu. so,dalam dua tiga hari nanti dia bagi kami kunci tu. Perasaan ku... amat gumbira ngan macam tak percaya. Abg kata next month bebeday aku dia bagi hadiah kunci rumah ja!! huhuuhu.. rasa macam excited lah plak kan..walaupun rumah ni bukan rumah baru tapi kira ok lah juga sebab owner tu tak pun duduk rumah ni. so, xde banyak benda yang kena perbaik. Just Abg kata dia nak buat dulu kicthen cabinet n part ruang tamu tu nak lah di ID kan skit. depand gak on his budget. Banyak dah duit  kuar masa nak bayar 10% tempohari dengan lawyer fees & valuer fees lagi... dia guna duit kwsp yang dah dikeluarkan sebab dia dah ikut skim pencen. Abg kata bersyukur dapat kawen ngan dia sebab tak buat joli dengan duit kwsp tu macam kebanyakan orang lain. Alhamdulillah bersyukur dapat suami yang think for future. Amin

Abg kata dalam sebulan ni dia nak buat renovation skit & nak pindah masuk sebelum aku deliver. kalau sempat, dapatlah aku berpantang kat rumah sendiri nanti. Insyaallah semoga perancangan kami ini berjalan dengan lancar.  Walaupun rumah tak sebesar mana tapi puas hati gak sebab tak perlu menyewa lagi. cukuplah 4 tahun kami menyewa...  portion duit sewa tu bayar kat bank lagi bagus kan.. nampak gaya aku dah tak boleh nak boros berbelanja sebab nak juga spend duit bantu cik abg. Mudah2 mudahan kami dipermurahkan rezeki olehnya. Bila dah ada rumah ni sekurang2 nya kami dapat buat persediaan yang lebih rapi untuk buat rumah baru kat tanah yang kami beli tu nanti. Tunggu anak-anak besar skit. tunggu gak jiran2 tanah yang lain buat rumah dulu. boleh kami tiru design rumah depa!!huhuhu.

 
ada 2 blok.. aku lupa la aku blok yang mana..

]
pic copy kat tenet. rumah aku tingkat satu je..
 kalau malas nak guna lift bleh je turun guna tangga.. ye la tu!!!
Aku dah boleh agak kalau Rayyan hilang mesti sebab berkubang dalam pool!!
dia memang hantu air!!


OK. sekian. saja bebelan ku hari ini....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan